Soinin ongelma

Eduskunnan lakivaliokunta piti tänään avoimen kuulemisen tasa-arvoisesta avioliittolaista. Tahdon2013-kampanjan avainhenkilöt vastailivat kansanedustajien mielikuvituksellisiin kysymyksiin (esim. kuinka paljon lain vaatimat väestötietojärjestelmän muutoksen maksavat) kahden tunnin ajan. Kuulemisen alussa Tahdon2013-kampanja poliittisen vaikuttamisen koordinaattori Milla Halme kertoi kampanjan teettämän gallupin tuloksista, 65 % prosenttia suomalaista kannattaa tasa-arvoista avioliittolakia. Kyllä kansa tietää, Veikko Vennamoa lainatakseni.

Vennamon manttelinperijälle, ykköspopulisti Timo Soinille, kansan mielipide ei kuitenkaan kelvannut. Blogissaan Soini “käyttää” “lainausmerkkejä” ja toteaa kyseessä olevan vain “mielipidetutkimus”. Lisäksi Soini kehottaa toimittajia seuraamaan rahaa, kuka maksoi tutkimuksen ja paljonko se maksoi? Siis vihjailuja siitä, että tulos olisi vain propagandaa ja tulokset saatu Stetson-Harrison -metodilla. Itse tutkimuksen tulos on Soinin kannalta niin kamala, että sen kommentointiin ei merkkejä tuhlata.

Tahdon2013-kampanja julkaisi sivuillaan tiedot tutkimuksen tekijästä ja tutkimusdatan kokonaisuudessaan. Taloustutkimus Oy on sertifioitu, voittoa tavoitteleva osakeyhtiö, joten datan manipuloinnista olisi sille ainoastaan haittaa. Tällaisesta kiinni jäädessään yritys menettäisi uskottavuutensa ja samalla asiakkaansa.

Mitä kampanjan rahoitukseen tulee niin kampanja on kertonut sivuillaan avoimesti rahasta. Uutiset -palstaa selailemalla löytyy niin tukikonsertteja, Tahdon2013-drinkkejä ravintoloista, rugbyjoukkueen poikakalenteria, lahjoituksia kampanjan takaa löytyvälle yhdistykselle. On sitä rahaa tullut isolta, pahalta, EU:ltakin 5000 euroa Youth in Action -ohjelmasta. Kaikki eivät veivaa rahaa piilossa säätiöiden taakse, kuten Perussuomalaiset.

Sori Soini, suomalaiset ovat tosiaan tasa-arvoisen avioliittolain takana, joten halvan leimaamisen sijaan voisit keskittyä sovittelemaan lippalakkeja meloneille.

 

PÄIVITYS 14.3.2014: Lue myös Tahdon2013-kampanjan vastaus Timo Soinille

Teksti tykkää kun sitä luetaan. Saa jakaa siis!

2 vastausta artikkeliin ”Soinin ongelma

  1. Kyllä Soinilla tuossa on ihan asiaakin mukana. Onhan se loistavaa julkisuutta, että juuri sopivaan aikaan saadaan ulos omaa näkökantaa tukeva mielipidemittaus.

    Lakialoitteen kannattajat ovat myös saaneet mediassa läpi oman propagandistissävytteisen terminsä “tasa-arvoinen avioliittolaki”. Käsite on hyvin aseistariisuva, sillä eihän kukaan järkevä ihminen tasa-arvoa vastusta. Siinä saadaan kätevästi leimattua lakialoitteen vastustajat tasa-arvon, ihmisoikeuksien ja melkein kaikkien muidenkin mahdollisten hyvien asioiden vastustajiksi.

    Lisäksi valtakunnan päälehdet tuntuvat yksissä tuumin kannattavan lakialoitetta. En ole tainnut missään nähdä esimerkiksi lakialoitetta vastustavaa kolumnia tai juuri muutenkaan mitään merkittävien journalistien itsensä kirjoittamaa kritiikkiä lakialoitetta kohtaan. Mielestäni se kertoo lehdistön yksipuolisuudesta ja on valitettavaa, koska eihän tämä mikään läpihuutojuttu ole – osa kansasta kannattaa ja osa vastustaa. Toki varsinkin sosiaalisessa mediassa yksimielisyys on suorastaan korviahuumaavaa ja kyllä ystävällisesti sanottuna siellä leimakirveet lentelevät.

    Ei ihme, että kun asiaa jatkuvasti rummutetaan, monien ihmisten mieli alkaa muuttua. Kyllä sitä voi minusta vähän propagandaksikin kutsua.

    • No totta kai ajankohta oli mietitty. Sehän on ihan selvä että julkisuuden määrä pyritään maksimoimaan. Jos persut ei tee tätä niin ihan sama, kannattaisi. Kampanja siis itse tilasi mielipidetutkimuksen ja julkisti sen haluamaansa aikaan.

      Se että lehdet tykkäävät lakialoitteesta on tietysti valitettavaa jos siitä ei itse pidä. En tiedä sitten mitä asialle pitäisi tehdä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *